Motocykl czy skuter – co wybrać?

2020-07-07

Wiele osób chcących kupić motocykl staje przed trudnym pytaniem – od czego zacząć? Czy lepiej kupić skuter i nauczyć się jazdy na tym pojeździe czy od razu wsiąść na motocykl i ruszyć ku zachodzącemu słońcu? Otóż ile osób tyle odpowiedzi, dlatego postaramy się podpowiedzieć, na co zwrócić uwagę wybierając swego pierwszego dwukołowca.


Przede wszystkim musimy rozważyć pojemność silnika, jaką będzie miał nasz pojazd. Osoby nieposiadające odpowiednich uprawnień nie mogą poruszać się motocyklami i skuterami o wyższej mocy. Dlatego jeśli posiadamy prawo jazdy kategorii B od minimum 3 lat bez problemu wsiądziemy zarówno na pojazd z silnikiem pojemności 50 cm3, jak i 125 cm3. Ci, którzy urodzili się przed 19 stycznia 1995 roku mogą poruszać się skuterami i motorowerami do 50 cm3 nawet bez prawa jazdy!

Druga sprawa do rozważenia to stabilność jazdy. Skuter został w taki sposób skonstruowany by zachował jak największą stabilność podczas jazdy. Z reguły skutery przeznaczone są do poruszania się po mieście i stąd ich budowa – pozwalają na częste zatrzymywanie się na światłach i ruszanie bez obaw o tracenie równowagi. W przypadku motocykli czy motorowerów ich stabilność jest już mniejsza.

Ci którzy poszukują dwukołowca, na którym mogą wygodnie usiąść z wyprostowanymi plecami na pewno powinni zwrócić uwagę na skuter Kymco Agility 16+, który gwarantuje wygodę jazdy. W dodatku wyposażony jest w dodatkowy kufer z tyłu, do którego można schować niezbędne rzeczy czy kask. W motocyklach również znajdziemy wiele modeli, które zapewniają nam jazdę z wyprostowaną sylwetką, jak np. Junak M11 125 cm3 czy Junak M12 Vintage. Osoby, które wolą bardziej pochylać się nad pojazdem na pewno zrezygnują ze skuterów. Za to znajdą szeroki wybór wśród motocykli i motorowerów typu Junak NK 125 czy Junak 905.


Hamowanie. Każdy pojazd posiada system hamulcowy, jednak różnią się one między sobą. W skuterach mniejszej mocy znajdziemy zazwyczaj przedni hamulce tarczowy, z tyłu zaś klasyczny bębnowy, który działa znacznie słabiej niż tarczówki. Za to w motocyklach przeważają dwa hamulce tarczowe – z tyłu i z przodu. Bębnowe hamulce stają się rzadkością.

Za jakość jazdy odpowiada również zawieszenie. I w tym wypadku większe zawieszenie znajdziemy w motocyklach czy motorowerach niż w skuterach. Z założenia motocykle mają służyć do jazdy po zmiennej nawierzchni, gdzie znajdziemy więcej dziurawych i nierównych nawierzchni, zaś skutery do jazdy po bardziej płaskich nawierzchniach. Stąd różnica w konstrukcji podwozia i zawieszenia.


Wszystkie wyżej wymienione elementy są ważne, jednak dla większości ludzi to właśnie wygląd ma znaczenie. I to główny wyznacznik tego, co kupujemy. Opływowy kształt czy bardziej kanciaste zarysy, czerwony czy czarny kolor – to wszystko odgrywa dużą rolę. Istnieją zwolennicy konkretnych marek i przeciwnicy innych – jednak przy wyborze swego dwukołowca nie powinniśmy się kierować głównie marką czy kolorem – weźmy pod uwagę inne parametry, które gwarantują wygodę jazdy i jej dużą jakość. Brak uprawnień? To też nie powód by rezygnować z marzeń o skuterze czy motorze! Kilka tygodni i jesteśmy w stanie je wyrobić i usiąść na upragnione dwa koła. Motocykl czy skuter? Oto jest pytanie!